Serdecznie zapraszamy na konferencję poświęconą edukacji teatralnej w szkole, zorganizowaną przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach cyklu spotkań “Tydzień z Teatroteką Szkolną”  oraz Teatr Figur Kraków w ramach projektu “Wielokulturowa Małopolska”.

Głównym tematem rozmów będą możliwości współpracy szkoły i teatru. Przyjrzymy się przykładom zrealizowanych wspólnie projektów. Zobaczymy, jakie są inne sposoby współdziałania. Co się udaje, co jest wyzwaniem i dlaczego? Tym zagadnieniom będzie poświęcona dyskusja, którą poprzedzą prezentacje dobrych praktyk współpracy oraz przegląd potencjalnych źródeł finansowych takich projektów. Po rozmowie na temat możliwej współpracy, przyjrzymy się portalowi “Teatroteka Szkolna” oraz weźmiemy udział w warsztatach pokazujących wykorzystanie narzędzi umieszczonych na portalu. 

INFORMACJE I ZAPISY: edukacja@teatrfigur.pl, tel. 513 197 392

 

PROGRAM:

21.09 | poniedziałek | MOCAK – Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie

  • godz. 10.00-10.45 | Prezentacja: Przykłady projektów artystyczno-edukacyjnych i społecznych realizowanych we współpracy ze szkołami (Katarzyna Waligóra – absolwentka teatrologii na UJ)
  • godz. 10-45-11.15 | Prezentacja: Potencjalne źródła finansowania edukacji kulturalnej i obywatelskiej (Weronika Idzikowska – Małopolski Instytut Kultury)
  • godz. 11.30- 13.00 | Dyskusja: Możliwości współpracy szkoły i teatru 
  • godz. 13.00-14.00 | Przerwa obiadowa
  • godz. 14.00-14.30 | Prezentacja portalu Teatroteka Szkolna (Magdalena Szpak – Instytut Teatralny)
  • godz. 15.00-17.00 | Warsztaty narzędziowe Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej?

 

Warsztaty narzędziowe Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej?

 

W jaki sposób pedagogika teatru może być przydatna w działaniu szkolnym na lekcji lub na zajęciach pozalekcyjnych? Przyjrzymy się narzędziom umieszczonym na portalu „Teatroteka Szkolna” w praktycznym działaniu teatralnym, szukając najlepszych dla siebie metod pracy z uczniami.

Prowadzenie: Dorota Ogrodzka, Dagmara Żabska

 

  • godz. 19.00 spektakl: Szyc w reż. Any Nowickiej | Teatr Barakah, m-ce: Teatr Barakah

Autorzy prezentacji, paneliści, prowadzący warsztaty:

Katarzyna Waligóra – absolwentka teatrologii Uniwerystetu Jagiellońskiego w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych; zajmuje się badaniem materialności teatru oraz archiwów spektakli teatralnych; jako recenzentka współpracuje z pismem “Didaskalia”.

 

Weronika Idzikowska – kulturoznawczyni, teatrolożka, animatorka kultury i antropolożka fotografii, absolwentka Laboratorium „Projektowanie Kultury” pod kierownictwem prof. dr hab. Krystyny Duniec oraz Szkoły Pedagogów Teatru w ramach Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Współpracuje z Małopolskim Instytutem Kultury w Krakowie, gdzie koordynuje i projektuje działania z obszaru edukacji teatralnej i animacji społeczno-kulturowej.

 

Magdalena Szpak – specjalistka ds. pedagogiki teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Prezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru (SPT). Pedagog teatru w Teatrze im. Bogusławskiego Kaliszu. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej oraz Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Uczestniczka programu “European Diploma in Cultural Project Management” –prowadzonego przez brukselską Fundację Marcela Hictera. Ukończyła szkolenie z metod pedagogiki teatralnej “TiSZ Aneks – suplement dla specjalistów ds. pedagogiki teatru”, organizowane przez Instytut Teatralny. Inicjuje projekty, szkoli nauczycieli i edukatorów wykorzystujących metody teatralne w pracy z amatorami. Prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży. Koordynatorka portalu “Teatroteka Szkolna”. Wykłada na studiach podyplomowych “Pedagogika Teatru” na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Dorota Ogrodzka – teatrem zajmuje się w praktyce i teorii. Performerka, animatorka kultury, doktorantka w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Działa w Stowarzyszeniu Katedra Kultury, z którym realizuje projekty społeczno-artystyczne: miejskie i lokalne. Jest w ekipie Latających Animatorów Kultury Towarzystwa Inicjatyw Twórczych ę. Współpracuje z Instytutem Teatralnym m.in. prowadząc “Teatranki” – warsztaty dla dzieci z rodzicami. Współpracuje z Teatrem Polskim w Bydgoszczy. Często prowadzi warsztaty teatralne i performerskie, pracuje przy projektach dramaturgicznych i teatralnych w różnych miejscach: z dziećmi, młodzieżą, z dorosłymi. Ma za sobą przygodę w Gardzienicach, a także doświadczenia pracy z Leszkiem Mądzikiem, Leszkiem Bzdylem, Pawłem Szkotakiem, Eugenio Barbą. Jest założycielką, reżyserką i dramaturgiem Młodej Sceny w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Interesuje ją także praca ze słowem i fotografią. Styk obrazu i ruchu, tekstu i ciała to granice, które lubi eksplorować. Na uniwersytecie rozmawia ze studentami o teatrze, widowiskach, sztuce i kulturze współczesnej. Jest absolwentką krakowskiego studium teatralnego (przy Teatrze Ludowym) i Forum Dramaturgicznego (Instytut Teatralny). Współtworzy kolektyw Performeria Warszawy.

 

Dagmara Żabska – założycielka, szefowa artystyczna i aktorka Teatru Figur Kraków, od 2003 roku związana z programem “Dilettante”. Absolwentka teatrologii UJ, Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, Figurentheater-kolleg w Bochum. Specjalizuje się teatrze cieni, zajmuje pedagogiką teatru, sztuką społeczną i teatrem dla dzieci. W ramach Małopolskiego Instytutu Teatralnego szuka nowego modelu współpracy szkoły i teatru, wykorzystania narzędzi teatralnych w rozwoju społeczności lokalnych. Razem z Teatrem Figur występowała na wielu międzynarodowych festiwalach teatralnych, m.in. w Seulu, Moskwie, Bagdadzie, Albaquerque, Lipsku.